maandag 3 mei 2010

55. 10 verschillende taarten bakken (2/10)

Een regenachtige zondag waarop je echt niets kan verzinnen om te doen... taart-moment! Gelukkig voorzag ik zaterdag al dat het een prutzondag zou worden waarop er weinig zou komen van kijken bij de honkbal, rondje speeltuin of andere zondagse mooi weer activiteiten. Daarom had ik even op Kokenmetkarin.nl gekeken en een recept voor Sachertorte opgezocht voor ik naar de supermarkt ging.

De zondag bleek net zo regenachtig als voorspeld en dus werd het 's middags ten de verveling goed toesloeg al snel baktijd.
Het recept was niet al te ingewikkeld, maar wel vrij bewerkelijk dus goed lezen was een vereiste. Het ging nog bijna mis toen ik eerst de zooi met de eidooiers wilde gaan mixen, maar gelukkig bedacht ik me nog net op tijd dat dat een garantie voor nooit-stijf-wordende eiwitten zou worden. Toen dus alsnog met de eiwitten begonnen waarna alles goed kwam. Tenminste... voor het deel voor de basistaart. Die kwam helemaal keurig, zonder in te zakken of andere gekke kuren, uit de vorm na het afkoelen.


Wonderbaarlijk genoeg liet de taart zich ook nog netjes doormidden snijden en ook de abrikozenjam ertussen doen was een eitje. Daarna leek het maken van de ganache vor over de taart simpel: alleen weer een reep chocolade au bain marie smelten, slagroom toevoegen en dit mengsel over de taart gieten. Prima te doen, als je goed leest en er niet veel teveel slagroom bij doet. Tijdens het mengen vond ik het al erg dun worden, maar in plaats van mijn gezonde verstand te gebruiken goot ik gewoon door met de slagroom. Hierna het mengsel ook over de taart gegoten met een mooi voetbad als resultaat:



Bij nalezen van het recept bleek dat ik maar 1 dl in plaats van 2.5 dl slagroom had moeten gebruiken. Oja, dat was waar ook, de kleine bekertjes slagroom waren zaterdag op in de supermarkt, dus ik had een grote meegenomen... Oeps.
Gelukkig bleek het na een tijdje afkoelen en staan nog een beetje mee te vallen en was de "ganache" nog wel iets ingedikt. Het eindresultaat was erg lekker, ondanks de ganache-blunder: 2/10 voltooid dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten