zondag 14 maart 2010

5. 1001 km hardlopen (106.4/1001)

Wat een mooie manier om de magische 100 te breken: vandaag was de City Pier City loop in Den Haag en heb ik 10 kilometer gelopen.

Na de kinderen bij oma gedropt te hebben, en een ritje met de auto en de tram, begon het grote zoeken op het Malieveld. Waar ergens zou de start zijn en waar de tassenafgifte? Uiteindelijk ergens een tent gevonden om me om te kleden waarna het grote peinzen over de outfit begon want moest ik nu m'n jack aanhouden of niet. Omdat het Malieveld één groot tochtig windgat was en ik vreesde dat het de hele 10k zo zou zijn, hield ik uiteindelijk m'n jack maar aan. Goed, dan nog even een banaan en Sultana eten, wat water drinken en toen m'n tas afgeven. Die tent was gelukkig gauw gevonden en m'n tas was ik ook snel kwijt. Ze waren namelijk zo handig geweest om dit op startnummer te doen waardoor de drukte mooi verspreidde en je niet lang hoefde te wachten. Ondertussen had ik nog 40 minuten voor de start en niets te doen, maar gelukkig was de 5 kilometer bezig en ben ik daar dus maar even gaan kijken. Opvallend hoeveel kinderen/scholieren daar tussen liepen en nog aardig hard ook :) Zoals gewoonlijk vliegt de tijd voorbij als je mensen aan het kijken bent, dus binnen no time was het nog maar 10 minuten tot de start en kon ik het startvak gaan opzoeken. Ook hier vloog de tijd weer voorbij en al snel klonk het startschot. En nee, met dit soort mega-evenementen betekent dat niet dat je dan kan gaan lopen. Gelukkig werkt de tijdwaarneming wel met chips dus je eindtijd wordt er niet door beïnvloed. Het duurde namelijk nog een minuut of 3 voordat ik over de startlijn was en echt kon starten. Om ook alweer vrij snel stil te staan want er zaten een paar lekkere bottlenecks in het parcours. Meestal trekt zoiets wel snel uit elkaar, maar nu was er zelfs na een km of 4 nog een punt dat te smal was voor de hele horde en voor een kleine wandelstop zorgde. Buiten de stops vind ik dit soort drukte altijd heerlijk: je bent zo druk met opletten waar je loopt en kijken of je niet bijna over iemand struikelt dat de kilometers als vanzelf oplopen. Zo ook nu: voor ik het wist, waren we alweer bij 4 km en zowat op de helft. Even kreeg ik het nog moeilijk, zo tussen de 6 en 7 kilometer, maar daarna ging het weer prima. Alleen de laatste kilometer duurde mijn eindsprint iets te lang, dus toen zakte ik weer erg in net voor het eind :D En helaas was het bij de finish zo druk dat ik ook hier weer tot stilstand kwam, helaas net voor de tijdwaarneming, dus die seconden waren verloren.
Maar uiteindelijk wel lekker gelopen en een nieuw PR behaald: 1.03.43
Erg netjes, want mijn vorige PR (van m'n eerste en tot vandaag enige 10K) was 1.05.00, terwijl dat parcours ook nog 300m te kort was ook :D. Nu dus een halve km (mijn horloge gaf 10.2 aan) meer in dik een minuut minder. En nee, nog niet onder het uur (doel 2) maar dat was na m'n bronchitis begin dit jaar ook niet realistisch meer, dus dat komt een andere keer wel.

2 opmerkingen: